Klantadviseur

'Klantcontact? Dat doe ik wel even!'

Klantadviseur zijn, is een vak!

Het afhandelen van klantcontacten is een vak. Een vak waarbij een beroep wordt gedaan op vele talenten. Je moet goed kunnen luisteren, uitleggen, klantgericht zijn en willen gaan voor een goed resultaat. Bovendien moet je met verschillende systemen kunnen omgaan en veel kennis hebben over je product en opdrachtgever. Dat klinkt allemaal misschien makkelijk, we gebruiken toch dagelijks systemen als Facebook, Twitter en andere (social) media? En iedereen kan toch wel een gesprek voeren? Nee, zo gemakkelijk is het niet.

De lat ligt hoog

Werken in een contact center vraagt veel van medewerkers. Elk contact is van grote waarde voor de opdrachtgever en voor de klant zelf. Bedenk zelf maar: als je een probleem hebt, wil je goed geholpen worden. Positieve ervaringen maken, dat is de uitdaging voor iedereen die werkt voor Webhelp. Maar wat betekent dat voor een klantadviseur? Het belangrijkste is dat je er plezier in hebt om mensen te helpen. Of je nou een probleem oplost of een passend abonnement verkoopt, je moet er blij van worden dat na ieder contact weer een klant tevreden is. Dan presteer je goed en vind je het logisch dat je je aan een aantal regels moet houden.

Vele soorten klantcontact - vele soorten medewerkers

Webhelp verzorgt vele vormen van klantcontact. De meest bekende zijn Service, Sales en Behoud, alle drie telefonisch. Bij Service moet je denken aan een klantenservice. Mensen bellen jou met vragen of problemen. Bij Sales gaat het om de verkoop van een product of dienst, dit kunnen zowel inkomende als uitgaande gesprekken zijn. Bij Behoud draait alles om het behoud van klanten. Ook daar bel je soms actief klanten op, en bellen ze soms zelf.

Er is echter nog veel meer onderscheid te maken, denk aan technische helpdesk, of klantcontact via e-mail of via Twitter. Elk type dienstverlening vraagt om specifieke talenten. Je ziet dan ook dat verschillende typen klantadviseurs zich concentreren op een bepaald type dienstverlening. Meer commerciële mensen die graag iets willen verkopen, richten zich op sales. Maar er zijn ook medewerkers die bijvoorbeeld heel goed gesprekken met veel weerstand kunnen afhandelen. Om een fijne tijd te krijgen bij Webhelp, is het belangrijk dat je de talenten hebt die passen bij het type werk. En dat verschilt per opdrachtgever en team. Onze recruiters kunnen je helpen de juiste vacature te kiezen. Welk specialisme je ook kiest: van alle Klantadviseurs vragen we dat ze goed kunnen luisteren.